رابط کاربری MIUI 12 که اخیراً از آن رونمایی شد از اواخر ماه ژوئن در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

این رابط کاربری نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی را داشته است که در این مطلب در نمایندگی شیائومی قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

همانطوری که می دانید شیائومی برای بالا بردن لذت کاربری و همچنین امنیت گوشی‌های ساخته شده توسط خود از رابطه خاص و مخصوصی که خودش درست کرده است استفاده می‌کند.

ویژگی های جدید رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

در این رابط کاربری شاهد تغییراتی هستیم که باعث شده اند تا لذت کاربران هنگام استفاده از دستگاه بسیار بیشتر شود.

از جمله مهمترین تغییراتی که در این رابط کاربری به چشم می خورد استفاده از حالت شب دوازدهم که با قابلیت تیره شدن والپیپر ها به این رابطه اضافه شده است می توان اشاره نمود.

حالت شب در رابط کاربری جدید بر طبق ساعتی که برای دستگاه تنظیم می‌شود کار می‌کند و زمانی که به تایم شب و تاریکی نزدیک می‌شویم نور آن کاهش پیدا می کند.

شرکت شیائومی همچنین روش نمایش متن در این حالت را زمانی که کاربران در میان حالت روشن و تاریک تغییر می کنند بهبود داده است تا ضخامت حروف در فعال کردن حالت دارک مود بتواند در شرایط نوری که ایجاد میشود خانه های بالاتری داشته باشد.

در کنار بهینه کردن حالت شب و کارایی بالاتر از آن شیائومی طراحی بصری حسی بهتری نیز به دستگاه خود داده است.

در رابط کاربری MIUI 12 شیائومی اطلاعات هسته ی سیستم ‌عامل به گونه ای تعیین شده است که کاربران بتوانند با سرعت بالا نسبت به وضعیت سیستم خود اطلاعاتی را بدست آورد.

بر طبق این ویژگی زمانی که به قسمت تنظیمات دستگاه خود مراجعه نمایید اطلاعات اطلاعات گوشی خود را به صورت گرافیکی و نمودار های بصری مشاهده می کنید که سنجش و بررسی آنها بسیار راحت تر خواهد بود.

والپیپرهای جدید در رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

یکی از مهمترین بخش هایی که می تواند جذابیت گوشی‌های هوشمند را بالا ببرد استفاده از تم ها و والپیپر های جدید و جذاب می باشد.

شیائومی در رابط کاربری جدید خود والپیپر های مدل های سه بعدی انیمیشنی بسیار دقیق از مریخ و زمین را در نظر گرفته است که کاربران می‌توانند در پس زمینه و یا هنگام قفل گوشی خود از آن استفاده نمایند.

یکی از نکات قشنگ و بسیار جذابی که کاربری دستگاه در هنگام استفاده از این والپیپر ها را بالا برده است به زمانی برمی گردد که شما حالت شبه گوشی خود را فعال کنید و مشاهده نمایید که سیاره های موردنظر در تصاویر والپیپر حالت شب را به نمایش می گذارند.

منوی برنامه ها در رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

عدم وجود منوی برنامه یا همان app drawer یکی از انتقادات مداومی بود که به رابط کاربری MIUI شیائومی وارد می‌شد. از این رو، شرکت شیائومی در طراحی رابط کاربری جدید خود این نکته را در نظر گرفته و این منو را به گوشی‌های تولیدی خود اضافه کرده است. بدیهی است که افزایش تمایل اضافه کردن app Drawer در میان شرکت‌های چینی رقیب، در اتخاذ این تصمیم چندان بی‌تأثیر نبوده است.

منوی اپلیکیشن رابط می آی یو ۱۲ تشابه بسیاری با پوکو لانچر (POCO Launcher) مخصوصا در عملکرد خودکار دسته‌بندی برنامه‎‌ها دارد. قسمت فوقانی این منو به لیستی از اپلیکیشن‌های پیشنهادی و بخش زیرین آن به نوار جستجو اختصاص می‌یابد. قابلیت سفارشی‌سازی این فهرست و همچنین تغییر میزان شفافیت بگ گراند نیز در این قسمت ارائه می‌شود.

انیمیشن های جدید و ژست های حرکتی جدید برای نوتیفیکیشن ها

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

آیکون های طراحی شده برای برنامه های مختلف در گوشی های هوشمند شیائومی که از رابط کاربری MIUI 12 پشتیبانی کنند می‌ توانند بر اساس ژست های مختلف از خود واکنش نشان دهند.

باز طراحی انیمیشن های مختلف از جمله انیمیشن آب و هوا که به صورت لحظه ای تغییر می‌کند یکی دیگر از تغییراتی که در این رابط کاربری می تواند باعث جلب توجه مشتریان و خریداران تلفن های هوشمند شیائومی شود.

یکی دیگر از امکانات جذابی که در این رابط کاربری می توان از آن استفاده نمود ژست های حرکتی جدید بر روی نمایشگر دستگاه می باشد.

زمانی که شما در حال استفاده از یک برنامه هستید و نوتیفیکیشن ای در بالای نمایشگر شما ظاهر می شود می توانید به راحتی نوتیفیکیشن را پایین کشیده و بدون بسته شدن برنامه از آن استفاده نمایید یا پاسخ نوتیفیکیشن را بدهید.

حریم خصوصی رابط کاربری MIUI 12

بررسی محققان حوزه‌ی امنیت نشان می‌داد شیائومی داده‌های مرورگر کاربرانش را حتی به‌هنگام استفاده از حالت ناشناس (Incognito) جمع‌آوری می‌کند که انتقادات زیادی را برای شرکت به‌همراه داشت. برهمین اساس شیائومی تصمیم گرفت جدیدترین نسخه از رابط کاربری گوشی‌هایش را ازلحاظ قابلیت‌های حریم خصوصی، بهبود بخشد. با MIUI 12 گزینه‌ای اختصاصی به کاربر ارائه می‌شود تا جمع‌آوری داده‌هایش را کنترل کند.

بخش حریم خصوصی در تنظیمات گوشی شیائومی دو تب دارد: Stats و Manage.

تب Stats نمایی کلی از تمامی اپلیکیشن‌هایی ارائه می‌دهد که در آن روز، مجوزهایی کلیدی برای دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی دریافت کرده‌اند؛ این صفحه شامل اطلاعاتی همچون داده‌ی لوکیشن، مخاطبان، تاریخچه‌ی تماس، ضبط صدا و حافظه‌ی ذخیره‌سازی است.

کاربر می‌تواند ازطریق گزینه‌ی All Apps، جزئیات بیشتری درباره‌ی تمامی اپلیکیشن‌های اجراشده یا آن دسته از اپلیکیشن‌هایی که اجازه دارند به‌صورت خودکار در پس‌زمینه باز شوند، کسب کند. ازطرفی تب Manage جزئیات مربوط به تمامی اپلیکیشن‌هایی را که به مجوزی خاص دسترسی دارند به شما ارائه می‌دهد.

بالا بردن ویژگی های امنیتی

رابط کاربری MIUI 12 شیائومی

یکی از مهمترین مزایای استفاده از رابط کاربری MIUI 12 شیائومی نسبت به رابط کاربری MUIU 11 را می توان بالارفتن و ارتقاء ویژگی‌های امنیتی آن دانست.

کسانی که از این رابط کاربری استفاده می کنند  می توانند نحوه عملکرد اپلیکیشن ها و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط آنها را به خوبی بررسی نمایند.

علاوه بر این رابط کاربری جدید شیائومی برخی از برنامه ها را می توان به گونه‌ای تنظیم نمود که در هنگام استفاده از آنها فقط به برخی از ویژگی ها و امکانات دستگاه دسترسی داشته باشیم.

علاوه بر این در رابط کاربری شیائومی دستیار هوش مصنوعی ارائه خواهد شد که در طول یک سال گذشته شرکت شیائومی تلاش‌های زیادی را برای ارائه آن به بازار انجام داده است.

بر اساس این ویژگی کاربران می توانند زبان پاسخگویی به تماس ها را شخصی سازی کنند.

البته هنوز اطلاعات درستی در مورد این ویژگی و نوع کاربرد آن و همچنین این که برای کشورهای دیگر غیر از چین عرضه می شود یا خیر در دسترس نمی باشد

طبق بررسی های ما در نمایندگی شیائومی آنچه که مشخص است رابط کاربری جدید شیائومی امکانات امنیتی و کاربری جذابی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و به آنها کمک می کنند تا بتوانند در هنگام استفاده از دستگاه با امکانات بیشتر و همچنین لذت کاربری بیشتری روبرو شوند.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)