پردازنده های کوالکام در انواع مختلفی با مشخصات فنی متفاوت برای گوشی های هوشمند روانه بازار شده اند و بر روی چیپست های اسنپدراگون قرار می گیرند.

در این مطلب در نمایندگی شیائومی در تهران قصد داریم به شما بگوییم که چیپست های اسنپدراگون چه هستند و کدام پردازنده های کوالکام بر روی این چیپست ها قرار می گیرند.

چیپست اسنپدراگون چبیست؟

پردازنده های کوالکام

بسیاری از مشتریانی که برای تعمیر و یا خرید گوشی های هوشمند مراجعه می کنند سوالاتی در مورد تفاوت پردازنده و چیپست می پرسند که در این مطلب قصد داریم به آن ها پاسخ دهیم.

با توجه به ابعاد کمتری که گوشی های هوشمند نسبت به تبلت ها و لپ تاپ ها دارند، شرکت های سازنده نمی توانند همه قسمت های سخت افزاری دستگاه را بر روی مادربرد قرار دهند.

به همین دلیل یک قطعه سخت افزاری که قسمت های مختلفی مانند پردازنده، رم، حافظه داخلی، پردازند گرافیکی و … بر روی آن قرار داده شده است ساخته شده و بر روی گوشی قرار داده می شود.

به این قطعات مجتمع، چیپست می گویند.

چیپست های اسنپدارگون که توسط شرکت کوالکام ساخته می شوند از بهترین نمونه های بازار برای گوشی های هوشمند هستند که در گوشی های هوشمند شیائومی شاهد استفاده از آن ها هستیم.

قبل از ادامه بحث بهتر است بدانید که کوالکام یک شرکت فناوری و تجهیزان مخابراتی در آمریکا است که در زمینه ساخت پردازنده های و چیپست های موبایل توانسته است به فروش بسیار بالایی برسد.

کوالکام چیپست های تک هسته ای، دو هسته ای و چهار هسته ای خود را به شرکت های مطرحی مانند اچ تی سی، سامسونگ، سونی، شیائومی، نوکیا و …. می فروشد تا در گوشی های هوشمند این برند ها از آن ها استفاده شود.

طبق نظر کارشناسان ما در نمایندگی شیائومی مهم ترین فایده استفاده از چیپست های اسنپدراگون در ساختار تلفن های هوشمند این است که به دلیل کنار هم بودن قطعات، سرعت و عملکرد دستگاه بالاتر رفته و توان کمتری مصرف می شود.

پس با توضیحاتی که ارائه شد باید به خوبی تفاوت بین چیپست و پردازنده های کوالکام را متوجه شده باشید.

پردازنده های کوالکام

پردازنده های کوالکام

حتما تا حالا در هنگام خرید گوشی های هوشمند شنیده اید که می گویند فلان گوشی از چیپست اسنپدراگون با پردازنده فلان مدل استفاده می کند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، پردازنده یا CPU یکی از بخش های مهم قرار گرفته روی چیپست های اسنپدراگون است.

اینکه روی هر چیپستی چه پردازنده مرکزی و گرافیکی قرار بگیرد بستگی به مدل گوشی هوشمند و امکاناتی که قرار است در آن قرار داده شود بستگی دارد.

برای گوشی های میان رده ای از پردازنده های پایین تر استفاده می کنند و برای گوشی های پرچم دار با توجه به حجم پردازش و سرعت بالاتری که نیاز دارند به سراغ پردازنده های قوی تر می روند تا بتواند به خوبی نیاز های کاربران را برطرف نماید.

کوالکام پردازنده های خود را در مدل های مختلف و با توان و قدرت متفاوت ساخته است تا با قرار دادن آن ها بر روی هر چیپست بتوان از آن برای یک گوشی با امکانات مشخص استفاده نمود.

چیپست های اسنپیدارگون نیز در مدل ها و سری های مختلفی مانند اسنپدراگون ۲۰۰، اسنپدراگون ۴۰۰، اسنپدراگون ۶۰۰ و جدیدترین مدل آن ها یعنی اسنپدراگون ۸۰۰ که قوی ترین آن ها نیز است، به بازار عرضه شده اند تا برند های تولید کننده گوشی های هوشمند از آن ها استفاده نمایند.

هر چه عدد مربوط به اسنپدراگون بالاتر باشد یعنی چیپست مورد نظر قوی تر و به روز است و از سی پی یو و پردازنده گرافیکی و همچنین سرعت کلاک بالاتری نیز برخوردار است.

مشخصات پردازنده های کوالکام

پردازنده های کوالکام

برای هر چیپست از پردازنده های خاصی استفاده شده است.

برای چیپست های snapdragon  سری ۲۰۰  از پردازنده های مرکزی cortex a7 و cortex a5 استفاده شده است.

با توجه به مشخصاتی گرافیکی و رمی که برای این پردازنده ها دو یا ۴ هسته ای در نظر گرفته شده است از دوربین تا ۸ مگاپیکسل یا شارژ سریع، پشتیبانی از نمایشگر HD و … پشتیبانی می کنند.

چیپست های اسنپدراگون سری ۴۰۰ از پردازنده های cortex A7 و cortex A53 در کنار Krait 200 و Krait 300 بهره می برند.

همه پردازنده های سری ۴۰۰ به جز ۴۱۵، ۴۳۰ و ۴۳۵ که از هشت هسته استفاده می کنند، جز پردازنده های ۲ یا ۴ هسته ای به شمار می روند.

این پردازنده ها از قدرت صفحه نمایش فول اچ دی، دوربین ۲۱ مگاپیکسل، بلوتوث نسخه ۴.۱ و شارژ سریع نسخه ۲ و … پشتیبانی می کنند.

پردازنده های سری ۶۰۰ هم که در نسخه های مختلفی به صورت ۴، ۶ یا ۸ هسته ای به بازار وارد شده اند، می توانند از دوربین ۲۱ مگاپیکسلی، صفحه نمایش QHD، بلوتوث کم مصرف و هوشمند نسخه ۴.۱ و … استفاده کنند.

در مورد مشخصات فنی و انواع اسنپدارگون سری ۸۰۰ نیز در یک مقاله به صورت جامع و کامل توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد تا با این سری که بیشتر در گوشی های پرطرفدار شیائومی استفاده می شوند نیز آشنا شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)